Zobacz pełną wersję : EPL-7: ostry szeroki kąt, który z tych dwóch zamiast 14-42 Kit?
Cześć,
nadszedł ten moment, chcę kupić pierwsze szkło do mojego EPL-7 i chciałem Was prosić o opinię.
Dlaczego nowe szkło (co mi przeszkadza w kitowym):
- chcę wyjść poziom wyżej jeśli chodzi o jakość (ostrość). Przez ostatni rok nauczyłem się wyciskać z Kita maximum, ale więcej już nie potrafię
- 85% czasu używam ogniskowej 14mm, głównie fotografia uliczna, niestety bardzo często to 14 to odrobinę za dużo, myślę że 12 zrobiłoby różnicę
- To trudna decyzja, ale rozważam kupno szerokiej stałki, wiadomo zoom bezpieczniejsze ale też jakość jest priorytetem.
Co fotografuję:
- architektura
- fotografia uliczna (szeroki kąt)
- 100% używany w podróży, stąd celuję w jeden obiektyw (+ ew. kit jako backup)
Co rozważam:
Olympus M. Zuiko Digital ED 12-40mm f/2.8
Tak naprawdę nie wiem czy potrzebuję zooma, ale wiadomo zawsze się przydaje w podróży no i wtedy mógłbym opędzić wszystko bez dodatkowego 14-42 Kit.
Wątpliwość? Jakość zdjęć, czy różnica w jakości będzie zauważalna? Martwi mnie max f/2.8, rozumiem że coś jaśniejszego zwiększa szansę na lepsze jakościowe zdjęcie (generalnie).
Voigtlander Nokton 17.5mm f/0.95 Manual Focus
Światło robi wrażenie! Podobno bardzo dobra jakość zdjęć, a to dla mnie najważniejsze. Nigdy nie fotografowałem obiektywem bez AF, trochę się tego obawiam. Jeśli jednak jakość jest tak świetna to jestem w stanie poświęcić nawet nieco za wąski kąt...
Panasonic Leica DG Summilux 15mm f/1.7
15 mm wydaje się dość nietypowym zakresem, ale światło mnie 1.7 brzmi obiecująco, poza tym niewiele więcej o nim wiem
OLYMPUS 12MM F/2.0 (faworyt 1)
bardzo mocna pozycja, fany szeroki kąt, ok światło, nie wiem tylko jak realnie z ostrością...
Panasonic LUMIX G X VARIO 12-35mm f/2.8 ASPH./Power O.I.S. (faworyt 2)
bardzo ciekawy zoom z przyzwoitym światłem (wolałbym jednak 2.0 lub mniej)
Budżet
Idealnie chciałbym się zmieścić w przedziale 3000-4500 PLN
Idealnie by było, gdyby szkło było relatywnie jak najmniejsze (podróż), ale też nie mam zamiaru poświęcać jakości jeśli coś cięższego i nieco większego mi ją zagwarantuje.
Dzięki za wszelkie sugestie!
Eryk[/SIZE]
9-18 :-)
Wiem że ciemny, ale dużo szerszy i malutki.
Ewentualnie 7-14 tyle że to już drogi i wielki kloc.
dobrze obstawiasz na oly 12mm 2.0 lub panasa 12-35 2.8 . Co do ostrości to nie masz się czego obawiać, z porównaniem z kitem jest zasadnicza poprawa. Ja bym wybrał jednak zooma niż stałkę , ale to są już osobiste wybory.
Nie doczytałem że ma być jeden obiektyw.
W takim razie zdecydowanie 12-40 2.8 lub 12-35 2.8
Jak masz taki budżet to zdecydowanie 7-14 f/2.8 znajdziesz. 7mm robi różnicę, a na drugim końcu masz to co chcesz. Ewentualnie poczekaj na 8-17 panasa bo będzie bardziej uniwersalny, tylko jak cenowo to nie wiem
Jak masz taki budżet to zdecydowanie 7-14 f/2.8 znajdziesz. 7mm robi różnicę, a na drugim końcu masz to co chcesz. Ewentualnie poczekaj na 8-17 panasa bo będzie bardziej uniwersalny, tylko jak cenowo to nie wiem
Jesteś pewny że 7-14 jako uniwersalny obiektyw się sprawdzi?
Dziękuję za odpowiedzi, ech jak zwykle wybór sprowadza się do konsensusu między rozmiarem a jakością.
Zrobiłem takie podsumowanie: http://camerasize.com/compact/#565.409,565.91,565.626,565.412,565.96,ha,t
Najbardziej skłaniam się chyba ku: Panasonic 12-35 ale gdyby jeszcze był w rozmiarze tego Olympusa 9-18mm f/4-5.6 bajka ;) - gdy nie to światło to pewnie byłby idealny rozmiar, ale obawiam się czy zyskam cokolwiek na jakości w stosunku do KIT-a, trochę szkoda ryzykować pieniędzy choć poczytam jeszcze jakieś testy.
Druga sprawa:
Olympus 12-40 vs Panasonic 12-35
Skłaniam się ku temu drugiemu, choćby ze względu na rozmiar, w testach widzę że jakościowo są porównywalne również ze wskazaniem na Panasonica. Pytanie jednak, czy tracę coś montując obiektyw Panasonica do aparatu Oly względem siostrzanego Olympus - Olympus?
Gdybyście mieli jeszcze jakąś sugestię będę wdzięczny za podpowiedź.
Dziękuję
1. Przypinając Panasonica do Olympusa tracisz korekcję wad obiektywu dokonywaną przez puszkę. Zdaje się że nawet RAW jest "tykany".
2. mZD 9-18 to obiektyw klasy podstawowej- zyskasz przede wszystkim kąt ( 14 vs 9 mm). To jest naprawde przyzwoity obiektyw, a w warunkach niezłego oświetlenia- wręcz świetny w tym rozmiarze i cenie.
3. Stałka 12/f2 czy zoom 12-35 (40)/f.2.8 ? Ta 12ka jest super ale stałka ma swoje ograniczenia- nie zawsze możesz zastosować zoom nożny. Podbicie ISO o działkę nie jest już takie straszne.
Powodzenia.
Ok zdecydowalem się pójść w Panasonica, skłaniam się ku 12-35 f/2.8.
Zauważyłem jednak jeszcze jeden ciekawy model Panasonic 12-60mm f/2.8-4, biorąc pod uwagę większy zasięg może warto go rozważyć? Znowu interesuje mnie głównie ostrość zdjęć w okolicach 12-14mm. Będę wdzięczny za opinię, jutro zamierzam kupić jeden z nich :)
12-60/2.8-4 to owoc współpracy Panasonica i Leica. Jak dotąd szkła Panasa sygnowane jako Leica są bardzo dobre i tego samego można się spodziewać po tym zoomie. Testów na razie mało, w OlyClubie też chyba nikt jeszcze go nie posiada. Uniwersalny zakres, dobre światło, bliska odległość ostrzenia, niezłe powiększenie, rozsądne wymiary i waga. Cena tylko nieco wysoka. Zdecydowanie warto rozważyć.
Ostrość jest wazna, ale moim zdaniem warto zwrócić uwagę na jaką mają dystorsję.
Ok zdecydowalem się pójść w Panasonica, skłaniam się ku 12-35 f/2.8.
Zauważyłem jednak jeszcze jeden ciekawy model Panasonic 12-60mm f/2.8-4, biorąc pod uwagę większy zasięg może warto go rozważyć? Znowu interesuje mnie głównie ostrość zdjęć w okolicach 12-14mm. Będę wdzięczny za opinię, jutro zamierzam kupić jeden z nich :)
Ten 12-60 /2.8-4 ( zwróć uwagę bo jest i ciemniejsza wersja 4-5.6) jest chyba trudno dostępny- nie miałem go w ręku choc chciałem, a czas dostawy np w Cyfrowe to 5-10 dni.
Cena.. jak cena, Olympusowy lustrzankowy 12-60/2.8-4 to genialne szkło i kosztowało podobnie.
Jkr, boisz się dystorsji w czasach prostowania ryby? ;)
- - - - - - - - - - AKTUALIZACJA - - - - - - - - - -
No i w sieci piszą, że dystorsję ma doskonale kontrolowaną, zawsze to lepsze od usuwania w obróbce.
https://www.ephotozine.com/article/leica-dg-vario-elmarit-12-60mm-f-2-8-4-0-asph-review-30597
Koriolan: no właśnie ta jaśniejsza wersja na piepierze wygląda apetycznie. Jestem teraz za granicą i być może uda mi się go przynajmniej obejrzeć.
Trochę się boję tego, jak taka wielkość obiektywu (czy to 12-35 czy 12-60) będzie wyglądała na EPL-7 :) ale mam nadzieję że nie będzie tragedii...
Koriolan: no właśnie ta jaśniejsza wersja na piepierze wygląda apetycznie. Jestem teraz za granicą i być może uda mi się go przynajmniej obejrzeć.
Trochę się boję tego, jak taka wielkość obiektywu (czy to 12-35 czy 12-60) będzie wyglądała na EPL-7 :) ale mam nadzieję że nie będzie tragedii...
http://j.mp/2rZMbbp :)
no właśnie camerasize daje jakiś pogląd, 12-35 jeszcze znośnie (choć mam niestety srebrne body), 12-60 już nieco mniej ;)
Szukam jeszcze w sieci zdjęć użytkowników, na pewno ktoś ma podobny zestaw.
...
Szukam jeszcze w sieci zdjęć użytkowników, na pewno ktoś ma podobny zestaw.
Też tak myślałem, ale pixelpeeper pokazuje zero wyników dla takiej kombinacji :roll:
Ja również nic nie znalazłem sensownego.
A to w ogóle śmieszne, bo od zawsze czytam, że jeśli zależy Ci na jakości lepiej wpakuj więcej $ w obiektyw i nieco mniej w samo body. Tak też zrobiłem, kupiłem EPL7, dość tani sprzęt i teraz chcę dokupić solidne (dla mnie drogie) szkło. Okazuje się, że chyba jestem w mniejszości :)
W każdym razie - jak kupię jednego z tych panasoniców to się podzielę na forum, jeśli to może być dla kogoś interesujące?
Koriolan w pierwszej wypowiedzi dobrze sugerował.
Jak chcesz oglądnąć z 9-18 to zapraszam. Gdy mi brakuje szerokości to składam panoramę. Jest tam kilka.
https://goo.gl/photos/XCeTUMyA15tEstiw5
kupiłem EPL7, dość tani sprzęt i teraz chcę dokupić solidne (dla mnie drogie) szkło. Okazuje się, że chyba jestem w mniejszości :)
ale chodzi ci konkretnie o tego Panasonica-Leicę 12-60/2.8-4? To nowy obiektyw, który dopiero co zadebiutował. On jest już w ogóle realnie dostępny w sklepach?
Ja też kupiłem tańszy aparat (E-M10), którego nie zmieniam. A do niego dokupiłem 12-40 i ostatnio Leicę 15/1.7. Super duet, 12-40 jest bardzo uniwersalny, 15/1.7 zabieram gdy potrzebuję mieć mały zestaw.
Bodzip,
Bardzo ładne zdjęcia! Rozważałem 9-18 ale jednak nie potrzebuję aż tak szerokiego kąta. No i chcę tym razem solidnie zainwestować w jakość, wierzę że taki 12-35 da mi oczekiwany skok względem kita.
Niestety mieszkam za granicą w miejscu gdzie nie mogę dostać obiektywów Olympusa :/ Za 10 dni planuję być w kilku fantastycznych miejscach i muszę brać to, co jest. Zostaje więc Panasonic. Teoretycznie jest odpowiednik Panasonic 7-14mm f/4 Asph, ale jak pisałem celuję w coś od 12mm raczej.
@szafir51 (https://forum.olympusclub.pl/member.php?u=15409)
Tak, wiem że to nowy sprzęt i wiąże się też z ryzykiem (mało testów), czekam na potwierdzenie od dystrybutora czy mają go na stanie.
Masz bardzo fajny zestaw. Ciekawy jestem, jak jakościowo porównałbyś Olympusa i Leicę przy tej samej ogniskowej 15mm???
Ja praktycznie nie strzelam portretów, jeśli zdjęcia ludzi to w dalszej perspektywie. W tej chwili z kitowego obiektywu korzystam głównie z 14mm i jak pisałem minimalnie mi brakuje szerokości. Zoomuję okazjonalnie na jakiś detal, ale nie można mieć wszystkiego więc rezygnuję z tele w ogóle. W tej chwili plan jest taki, żeby kupic Pana 12-35 jako uniwersalne szkło (Na Olympusa, jak pisałem wyżej nie mogę liczyć) i mam nadzieję że jakościowo w miarę mnie zaspokoi :)
12-40 w zasadzie przy każdej ogniskowej i każdej przysłonie daje świetny obraz w centrum i na brzegach. W zasadzie jeżeli nie przeszkadza gorsze o 1EV światło i większe rozmiary to można spokojnie zastąpić wiadro stałek f/1.8 tym jednym obiektywem.
Leica nieco gorsza w rogach, widać też aberracje ale nie jest źle. Za to lepszy kontrast i kolory niż 12-40.
Ok kupiłem 12-35, dopiero będę testował ale już widzę kolosalną różnicę w stosunku do kita! Wcale nie jest też cięzki a rozmiar wcale nie taki spory!
Jeszcze jedno pytanie, z boku obiektywu mam włącznik OIS - rozumiem, ze to stabilizacja. Czy powinienem ją wyłączyć (mam stabilizację w body Epl-7ki), czy lepiej mieć włączoną tu i tu. A może wyłączyć korpus i włączyć w obiektywie? Co radzicie?
Zabieram się za testowanie, poniżej wrzucam dwa zdjęcia jak zestaw wygląda.
https://www.dropbox.com/s/7wo6g66jrhcrznn/1.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/8fsn2zlsziofc8d/2.jpg?dl=0
Jeszcze raz dziękuję wszystkim za pomoc!!! Bez Was nie byłoby to możliwe :)
ErykS
w aparacie masz chyba opcję IS lens priority. Na OFF będzie działała stabilizacja z body, na ON będzie ta z obiektywu (o ile będzie włączona tym prztyczkiem). Której używać to sam musisz sobie sprawdzić. Wydajniejszej :)
...
A to w ogóle śmieszne, bo od zawsze czytam, że jeśli zależy Ci na jakości lepiej wpakuj więcej $ w obiektyw i nieco mniej w samo body. Tak też zrobiłem, kupiłem EPL7, dość tani sprzęt i teraz chcę dokupić solidne (dla mnie drogie) szkło. Okazuje się, że chyba jestem w mniejszości :)
...
Poza podziałem na drogie i tanie Olek dokonał jeszcze podziału na aparaty dla chłopców i dziewczynek (czyli szafiarek i ich fanek). Kupiłeś korpus dla dziewczynek zorientowanych na ciuchy + modne gadżety i dziwisz się, że one nie podpinają zoomów ze światłem 2,8? :shock:
Dziwny jesteś...
https://www.olympus.pl/site/pl/c/cameras/pen_cameras/pen/e_pl7/
fret
hejtujesz, bo do twojego canona nie ma takich (http://www.olympus.pl/site/pl/c/cameras/pen_cameras/fashion_accessories_pen/index.html) akcesoriów
hehe
nie gadaj, że byś sobie nie kupił takiego (https://shop.olympus.eu/PL-pl/akcesoria-modowe/olympus/sakiewka-na-obiektyw-kolekcja-designerska-p-2455.htm?affil=corp) woreczka na 5D
eee tam to tylko marketing, chciałem mieć niewielki rozmiar, fajnie wychylany ekran bo to sporo ułatwia przy fotografowaniu i mimo wszystko niezły wygląd - wszystko to charakteryzuje 7-ke. Ogólnie jestem mega zadowolony z korpusu. A to jak to jest promowanie... mało mnie interesuje.
fret
hejtujesz, bo do twojego canona nie ma takich (http://www.olympus.pl/site/pl/c/cameras/pen_cameras/fashion_accessories_pen/index.html) akcesoriów
hehe
nie gadaj, że byś sobie nie kupił takiego (https://shop.olympus.eu/PL-pl/akcesoria-modowe/olympus/sakiewka-na-obiektyw-kolekcja-designerska-p-2455.htm?affil=corp) woreczka na 5D
Nie trafiłeś, ja poszedłem dalej i wydaję w szmatexach kasę na damskie ciuszki :oops:
Zastanawia mnie, czy Olek zyskał na "szafiarskim" marketingu, czy stracił. Nie mam uprzedzeń do różowego, bo dla mnie aparat, to tylko narzędzie, ale widać, że fotografki/fotografowie wybierają jednak korpusy oferowane w miltarnych odcieniach "specjal edyszyn" ;)
Olek powinien celować we vloggerów na YouTubie. No ale E-PL7 nie ma wystarczająco idiotoodpornego trybu wideo.
ale co, uważacie że ten aparat jest obciachowy i wstyd coś takiego mieć? ;)
Planuję zmienić w przyszłym roku, ale już się na maxa wykosztowałem :D
Ja tak nie uważam, miałem E-PL5 i był super
Ja tak nie uważam, miałem E-PL5 i był super
Tobie było łatwiej, różowy marketing Olka zaczął się chyba od siódemki :) Poza tym, nie ważny aparat, ważne efekty w postaci zdjęć.
ale co, uważacie że ten aparat jest obciachowy i wstyd coś takiego mieć? ;)
Planuję zmienić w przyszłym roku, ale już się na maxa wykosztowałem :D
Nie zdziwiaj. Moje były robione E-PL5. Nie wstydzę się.
Nie wiem jak tym z nim wyjdziesz na miasto. Może jakoś oklej go czarną taśmą.
:D
Swoją drogą tak sobie czytam o ewentualnym następnym body i wrzucając takie porównanie E-PL7 do E-M5 II
http://cameradecision.com/compare/Olympus-PEN-E-PL7-vs-Olympus-OM-D-E-M5-II
nie wiem czy cena x 2 uzasadnia ten drugi aparat. Jaką byście polecili puszkę z Panasonica ew. innego Olka jako lepsze body, z nastawieniem na jakość zdjęć (szybkość ma mniejsze znaczenie) i niewiele większy rozmiar od mojej obecnej?
Obecnie nic Ci nie da lepszych zdjęć od tego co masz w tym systemie. Faktycznie kup sobie lepszą szklarnię a kiedyś zmienisz korpus.
:D
Swoją drogą tak sobie czytam o ewentualnym następnym body i wrzucając takie porównanie E-PL7 do E-M5 II
http://cameradecision.com/compare/Olympus-PEN-E-PL7-vs-Olympus-OM-D-E-M5-II
nie wiem czy cena x 2 uzasadnia ten drugi aparat. Jaką byście polecili puszkę z Panasonica ew. innego Olka jako lepsze body, z nastawieniem na jakość zdjęć (szybkość ma mniejsze znaczenie) i niewiele większy rozmiar od mojej obecnej?
E-M10 ewentualnie. Ma wizjer i wbudowaną lampę. Trochę wygodniejszy jest. Ale jakość zdjęć będzie identyczna.
:D
Swoją drogą tak sobie czytam o ewentualnym następnym body i wrzucając takie porównanie E-PL7 do E-M5 II
http://cameradecision.com/compare/Olympus-PEN-E-PL7-vs-Olympus-OM-D-E-M5-II
nie wiem czy cena x 2 uzasadnia ten drugi aparat. Jaką byście polecili puszkę z Panasonica ew. innego Olka jako lepsze body, z nastawieniem na jakość zdjęć (szybkość ma mniejsze znaczenie) i niewiele większy rozmiar od mojej obecnej?
Skoro kupiłeś obiektyw panasonika 12-35 f2.8 na Twoim miejscu rozpatrywałbym jednak puszkę tego samego producenta. Będziesz miał wtedy możliwość połączenia stabilizacji w puszce z tą w obiektywie (Dual IS). Zyskasz również pełną korekcję obiektywu (dystorsja, aberracje chromatyczne) dla JPG (może i RAW - tego pewny nie jestem). Jak ja bym kupował to brałbym G80, ale to nieco większy aparat. Mniejsze rozmiary np. GX80.
andtor2
korekcja raw zależy od wołarki, czy obsługuje profile korekcyjne zapisane w raw czy nie.
EyskS
obrazowanie w każdej nowszej puszcze będziesz miał na bardzo podobnym poziomie. Najnowsze aparaty mają matryce 20 MPx ale zbyt wiele to nie zmienia.
andtor2
korekcja raw zależy od wołarki, czy obsługuje profile korekcyjne zapisane w raw czy nie.
Zgadza się, ale do końca tak nie wiemy co producenci korygują w RAW. Można przeczytać w różnych testach na przykład o ingerencji (zmniejszeniu) szumu już na poziomie RAW-a. Aby te "korekcje" były wprowadzone puszka i obiektyw musi być tego samego producenta.
Niezaprzeczalnym faktem natomiast jest korekcja plików JPG. Nie każdy lubi bawić się w wywoływanie RAW i lepiej mieć plik JPG skorygowany (np. usunięte aberracje chromatyczne).
Odszumianie RAW nie ma nic wspólnego z podłączonym obiektywem. Korekcja wad obiektywu jest zapisana w jego firmware i potem zapisywana do RAW przez aparat. Wykorzystanie tych danych odbywa się już w oprogramowaniu do wywoływania RAWów. Korzystając aparatów i obiektywów różnych producentów systemu MFT nie ma problemu z RAWami, przynajmniej w wołarkach korzystających z ACR. Potwierdził to kiedyś jeden z programistów pracujących przy ACR.
OK. Zostaje zatem różnica w plikach JPG w zależności od tego czy zestaw puszka-obiektyw jest tego samego producenta, bądź nie.
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.