Zobacz pełną wersję : Wyciąganie i prześwietlenia
Przeniesione z watka : https://forum.olympusclub.pl/threads/92878-tu-są-RAWy-APZta-obrabiajta-jeśli-chceta (apz)
Pewnie znów się narażę, ale skomentuję pomimo:
...Proszę o powstrzymanie sie w komentarzach od oceny poszczególnych obróbek. Zwłaszcza osoby nie uczestniczące w etiudzie. ...
obróbkę kol. A56 (może nie bedzie miał mi za złe :) )
W prawym dolnym rogu przy wyciąganiu cieni wyszedł zafarb magenta/fiolet, którego podejrzewam w rzeczywistości nie ma, nie było.
Cóż taka "uroda" oprogramowania od Adobe, że sobie nie radzi zbyt z plikami .ORF od Olympusa. Nie wiadomo w sumie czy wina Adobe, czy tego, że Olympus niezbyt się "dogadał" z Adobe. Przyznam akurat z OMD-EM5 pierwszy raz chyba widzę ten efekt. Dużo częściej z EM10, XZ2, że nie wspomnę Panasoników serii G :)
Rożnica w kolorystyce pomiędzy programem firmowym czyli Olympus Viewer3, a od Adobe (ACR, LR) tak się przedstawia:
169459
W OV3 dałem na max. możliwosci programu wyciagania cieni. Dokładniej ekspozycja na +2EV, Kontrola swiateł i cieni (cienie na +7) i dodatkowo jeszcze na krzywej nieco rozjaśniłem cienie. Mimo to zafarbu tam nie widać i podejrzewam tak powinno wygladać.
Dlatego (i tylko dlatego), jak wspominałem w innym wątku, mam zainstalowany program firmowy Olympusa do wołania RAW (ORF) aby czasem porównać kolorystykę. W programie Lightroom wychodzi podobny (co by nie powiedziec dokładnie taki sam) zafarb co z ACR z PS CS6. Koryguje wówczas nasycenie selektywnego koloru, czyli Magenta i fiolet (Purple) sporo na minus.
Klikam i nie widze zadnej roznicy...? Moze moje bryle cos nie teges?
Klikam i nie widze zadnej roznicy...? Moze moje bryle cos nie teges?
Ale nie widzisz różnicy w czym, gdzie ?:) Naprawdę nie widzisz różnicy w tym co pokazałem ? Bo wiadomo, że to co wstawił Bodzip różni się tylko rozmiarem zdjęcia (czyli można przyjąć, że się nie różni :) ). Takie są tu wymagania aby wstawiać w dwu rozmiarach.
Podsumuję to tak: w tym kadrze jakby nie grzebać i tak będzie źle.
Tu nie ma co na siłę wyciągać z cienia, tego co ukryte.
Podsumuję to tak: w tym kadrze jakby nie grzebać i tak będzie źle.
Tu nie ma co na siłę wyciągać z cienia, tego co ukryte.
Tu bym się nie zgodził, matryca niezgorsza, iso (najniższe) 200, czas tylko 1/1000s, chyba jest z czego "wyciągać" ? Jak nie z tego to z czego ?:),... a może w ogóle nie ma sensu wyciągać z cieni...
Tu bym się nie zgodził, matryca niezgorsza, iso (najniższe) 200, czas tylko 1/1000s, chyba jest z czego "wyciągać" ? Jak nie z tego to z czego ?:),... a może w ogóle nie ma sensu wyciągać z cieni...
Twoje prawo, mieć własne zdanie, dla mnie obróbka to kosmetyka, a nie "przeoranie" kadru na lewą stronę ( chyba że dla śmiechu).
Czekam na Twoją obróbkę, tylko ona jest przepustką do dalszej tu dyskusji... W dwóch "proszonych" rozmiarach. Jak powyciągasz podyskutujemy dalej. ...
Bez przesady:) Podyskutować chyba można ?, OK nie wszędzie (tu się tylko wstawia swoją wersję, wiem i przepraszam za komentarz). Mojej obróbki nie będzie i dyskusji już raczej też nie.
Poza zabawą :) - RawTherapee
Wygląda na to, że problem nie jest z matrycą a z wszystkoumiejącym softem Adobe.
Ciesze się, że kol. andtor2 wywołał mnie do tablicy. Oczywiście, że się nie gniewam, wręcz przeciwnie.
Jeżeli chodzi o tą barwę, o które była mowa to ona nie powstała poprzez wyciąganie szczegółów z cieni. Ja to umyślnie dodałem. Może nie wygląda to najlepiej, ale przeczytałem o czerwonych kwiatach, chwastach i tak to zrobiłem. To zdjęcie jak dla mnie zostało dobrze naświetlone bo przepalanie jest tylko minimalne i można to łatwo zniwelować.
Można to zdjęcie zrobić dowolnie, według życzenia. Poniżej zamieszczę dwie wersje, a z barwami można tu jeszcze mocno kombinować.169482 169483
...Jeżeli chodzi o tą barwę, o które była mowa to ona nie powstała poprzez wyciąganie szczegółów z cieni. Ja to umyślnie dodałem.
Nie wiem, jakoś trudno mi się z tym zgodzić. U mnie w LR ta barwa (taka jak w Twojej wersji) powstała tylko wskutek podniesienia ekspozycji i rozjaśnienia cieni. Nic innego nie dodawałem.
To zdjęcie jak dla mnie zostało dobrze naświetlone bo przepalanie jest tylko minimalne i można to łatwo zniwelować.
Tu też sie nie zgodzę. Zdjęcie zostało wykonane z korektą ekspozycji -2EV moim zdaniem niepotrzebnie i jest niedoświetlone. Podnosząc tę ekspozycję o +2EV przepalenie wtedy jest minimalne (wcześniej nie ma go wcale) i bardzo łatwe do usunięcia.
Nie wiem, jakoś trudno mi się z tym zgodzić. U mnie w LR ta barwa (taka jak w Twojej wersji) powstała tylko wskutek podniesienia ekspozycji i rozjaśnienia cieni. Nic innego nie dodawałem.
Tu też sie nie zgodzę. Zdjęcie zostało wykonane z korektą ekspozycji -2EV moim zdaniem niepotrzebnie i jest niedoświetlone. Podnosząc tę ekspozycję o +2EV przepalenie wtedy jest minimalne (wcześniej nie ma go wcale) i bardzo łatwe do usunięcia.
edit.apz
W wywoływanych przeze mnie plikach w DXO nie ma magnenty, po podciągnięciu o kolejne 4 EV ujawnia się w tych miejscach szum kolorowy między roślinami, więc z tym naświetleniem tak dobrze nie ma. Ten fiolet jest tam, gdzie nie ma już informacji.
Rozbawiła mnie propozycja by maskować białe po przepaleniu piksele... czym? Proponujesz jakąś formę interpolacji pędzlem? Po co komu taka zabawa.
Mam więcej rawów pod słońce, mogę pokazać...
Co do wyciągania z cieni to oczywiście taki zafarb będzie. Ale nie trzeba tego tak mocno wyciągać. Można do tego momentu, gdy jeszcze tego zafarbu nie ma. A resztę można zrobić inaczej. Można też wyciągnąć tak, że ten zafarb będzie a następnie usunąć zafarbienie w tym miejscu, lub zastąpić go innym kolorem. Możliwości jest dużo.
Jeżeli chodzi o naświetlenie to dla mnie jest ważne aby nie było prześwietleń, bo wtedy nie ma informacji w tych miejscach. Jak jest niedoświetlone to można jeszcze coś wyciągnąć i to widać na zdjęciu. Oczywiście najlepszym wyjściem było by wykonanie kilku naświetleń z różnymi parametrami i złożenie w całość.
W tym konkretnym zdjęciu użycie filtra połówkowego też dużo by pomogło
RAW ma przepalenia w tym miejscu i tylko w czerwonym kanale. To jest do usunięcia. To co jest poza przepaleniem ma bardzo zblizony kolor i te przepalenia można zrobić tak, że będą średnią przepaleń i sąsiednich nie przepalonych pikseli.
.169508
Co do wyciągania z cieni to oczywiście taki zafarb będzie. Ale nie trzeba tego tak mocno wyciągać. Można do tego momentu, gdy jeszcze tego zafarbu nie ma. A resztę można zrobić inaczej. Można też wyciągnąć tak, że ten zafarb będzie a następnie usunąć zafarbienie w tym miejscu, lub zastąpić go innym kolorem. Możliwości jest dużo.
Jeżeli chodzi o naświetlenie to dla mnie jest ważne aby nie było prześwietleń, bo wtedy nie ma informacji w tych miejscach. Jak jest niedoświetlone to można jeszcze coś wyciągnąć i to widać na zdjęciu. Oczywiście najlepszym wyjściem było by wykonanie kilku naświetleń z różnymi parametrami i złożenie w całość.
W tym konkretnym zdjęciu użycie filtra połówkowego też dużo by pomogło
RAW ma przepalenia w tym miejscu i tylko w czerwonym kanale. To jest do usunięcia. To co jest poza przepaleniem ma bardzo zblizony kolor i te przepalenia można zrobić tak, że będą średnią przepaleń i sąsiednich nie przepalonych pikseli.
.169508
Takie przepalenia co pokazałeś w jednym kanale czerwonym to trąci o "aptekarstwo":wink: Podtrzymuje to co napisałem wcześniej, że lepiej byłoby dla zdjecia bez tej korekty -2EV.
Z przepaleniami też by się spokojnie poradziło, a to co w cieniach wyglądałoby znacznie lepiej po lekkim rozjaśnieniu. Ale to tylko moje zdanie.
To różnica w przepaleniach
.169512
Przy tym +2EV dół zdjęcia jest dużo lepszy i pewnie w dalszej obróbce było by łatwiej z wyciąganiem szczegółów ale czy z niebem było by też lepiej? To już jest spore przepalenie i powstaje biała plama.
Tak wyglądało by to zdjęcie przy +2EV
169513
To różnica w przepaleniach
.169512
Przy tym +2EV dół zdjęcia jest dużo lepszy i pewnie w dalszej obróbce było by łatwiej z wyciąganiem szczegółów ale czy z niebem było by też lepiej? To już jest spore przepalenie i powstaje biała plama.
Tak wyglądało by to zdjęcie przy +2EV
169513
Najjaśniejszy tiff przekonwertowany do jpg użyty przeze mnie do HDR. Do fioletów jest jeszcze 2EV zapasu...
Co do filtra połówkowego mogę sie zgodzić, ale nie powróciłem jeszcze do filtrów po dziesiątkach zdjęć wschodów popsutych mi przez filtry dodatkowymi flarami i odblaskami przed laty. Dziś raczej korzystam z mozliwości przypisanych do przycisku HDR w drugiej olkowej piątce.
Jak wyżej napisałem to zdjęcie w formacie RAW jak dla mnie jest OK.
Z tego zdjęcia zrobiłem sobie kilka różnych wersji (patrz niżej) a następnie składałem w jedno zdjęcie. Po złożeniu dopiero obróbka. Jak widać można wiele z tym zdjęciem zrobić. Co do filtra połówkowego to mam podobne zdanie i zawsze barwa potrzebuje korekty.169515169516169517169518169519169520
To różnica w przepaleniach
.169512
Przy tym +2EV dół zdjęcia jest dużo lepszy i pewnie w dalszej obróbce było by łatwiej z wyciąganiem szczegółów ale czy z niebem było by też lepiej? To już jest spore przepalenie i powstaje biała plama.
Tak wyglądało by to zdjęcie przy +2EV
169513
Dla mnie lepiej (w sensie bardziej prawidłowo) jest naświetlone to z lewej, dla Ciebie z prawej i pewnie pozostaniemy przy swoich zdaniach:).
To "spore przepalenie" (białą plamę) można zniwelować suwakiem Highlights już przy wartości -25. Pozostaną jeszcze pewnie przepalenia w kanale czerwonym sprawdzane Twoją metodą. Moim zdaniem bez większego wpływu na odbiór zdjęcia, a można je przecież też jeszcze skorygować tym bardziej, że to malutki obszar na zdjęciu.
PS.
W pierwszym porównaniu użyłbym +2EV i 0EV
+/-2 EV sugerowałoby róznicę 4 EV
Dla mnie lepiej jest naświetlone to z lewej, dla Ciebie z prawej i pewnie pozostaniemy przy swoich zdaniach:).
To "spore przepalenie" (białą plamę) można zniwelować suwakiem Highlights już przy wartości -25. Pozostaną jeszcze pewnie przepalenia w kanale czerwonym sprawdzane Twoją metodą. Moim zdaniem bez większego wpływu na odbiór zdjęcia, a można je przecież też jeszcze skorygować tym bardziej, że to malutki obszar na zdjęciu.
Zgadzam się z tym co napisałeś w 100%. Tak właśnie można to zrobić.
Ale mamy tu zdjęcie takie jakie mamy i z niego też można zrobić dobre zdjęcie.
...
To "spore przepalenie" (białą plamę) można zniwelować suwakiem Highlights już przy wartości -25. Pozostaną jeszcze pewnie przepalenia w kanale czerwonym sprawdzane Twoją metodą. Moim zdaniem bez większego wpływu na odbiór zdjęcia, a można je przecież też jeszcze skorygować tym bardziej, że to malutki obszar na zdjęciu.
...
Highlights -25 to dosyć spora ingerencje dajaca szarą plamę lub kiepsko podbarwioną plamę w centrum obrazu. To już nie jest ciekawy efekt.
Fotografia to nie jest tylko brak przepaleń...
edit.apz
Wrzucę jeszcze kilka moich uwag.
Zapomniałem podać w jakim programie robiłem obróbkę, teraz to naprawiam.
Program to Photoshop CS6
Teraz uwaga o tym jaśniejszym zdjęciu, które można było zrobić.
Powyżej pokazałem jak by wyglądały prześwietlenia przy takim zdjęciu. Pokazałem to rozjaśniając, te które dostarczono do obróbki. Na nim są w miejscach przepaleń informacje (kolor, chmury, kontrast). Gdyby zdjęcie zostało zrobione z tymi prześwietleniami to w tych miejscach już nie było by zarysu chmur, koloru, kontrastu tylko biała plama. Z takiej plamy nic już nie wydobędziemy, możemy tylko zmniejszyć jej jasność doprowadzając piksele do najjaśniejszych ale nie przepalonych. Chmur nie będzie. W takiej sytuacji w jakiej znalazł się fotografujący musi sam decydować, czy chce mieć jaśniejszy dół kosztem chmur na niebie, czy che mieć chmury kosztem gorszego dołu.
Highlights -25 to dosyć spora ingerencje dajaca szarą plamę lub kiepsko podbarwioną plamę w centrum obrazu. To już nie jest ciekawy efekt.
To dajmy Highlights na -50 i zobaczmy efekt:
169538
Fotografia to nie jest tylko brak przepaleń...
Zgoda.
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.