PDA

Zobacz pełną wersję : e510+jakie obiektywy??



Felipe
13.02.08, 16:54
Mam pełną świadomość, że powstało już wiele podobnych postów,ale jestem amatorem , a moje doświadczenie z olympusem=0.

Czytałem wiele na różnych stronach i forach i w końcu zdecydowałem, że kupię e510(d80 od Nikona cenowo mi nie pasuje). można się rozpisywać wiele ale aparacik na podstawie tego co przeczytałem jest na prawdę dobrym wyborem dla amatorów i pół-profesjonalistów(cokolwiek to znaczy).

Moje pytanie brzmi teraz: obiektywy kitowe(14-42 i 40-150) czy może wybrać na razie obiektyw z serii obiektywów profesjonalnych zuiko 14-54 a tele kupic potem(a jak będę potrzebował to i makro jakiś z tej serii). mam świadomość,że istnieją inne firmy robiące obiektywy w standardzie 4/3, jednakże tak jak już wspomniałem moje doświadczenie w tym zakresie jest niewielkie.

Uprzejmie proszę o dobre rady i z góry dziękuję ;)

voovoo2
13.02.08, 16:57
Bierz 14-54 i nie marudż :D

MicSzu
13.02.08, 17:16
ZD 14-54 teraz jest bajecznie tani + 40-150 f3.5-4.5 i masz świetny komlecik. ;)

dog_master
13.02.08, 17:19
Inne firmy to Panasonic i Leica [o ktorych praktycznie nie warto wspominac ;] ceny, dostepnosc...] i Sigma [fajne szkla, tylko, ze to sigma ;] czyli niepewna, trzeba dobrze trafic etc].

Zdecyduj sie na zakres, jaki bedzie Ci najbardziej potrzebny :) Moim zdaniem, przy obecnych cenach, kity 14-42 i 40-150 to dobre rozwiazanie - w komplecie taniej, a majac obydwa masz spory zakres ogniskowych i mozesz sprecyzowac swoje oczekiwania, zobaczysz, czego Ci brakuje.

14-54 jest super, ale... ;) Jezeli np. spodobaja Ci sie widoczki czy tez bedziesz fotografowal ptaki czy tygrysy na syberii to nie jest to szklo dla Ciebie ;) Wiec musisz sie po prostu zdecydowac na ogniskowe - jezeli te, to BIERZ :) Bo warto.

tank_driver
13.02.08, 17:28
Połasiłem się na podwójny kit z E510, ale teraz żałuję. 40-150 jest niezły i dla mnie wystarczający (szczególnie biorąc pod uwagę cenę), ale brakuje mi uniwersalnego krótkiego obiektywu o dobrej ostrości i jasności jakim jest 14-54. W późniejszym czasie można rozważyć dokupienie 70-300 jeśli chcesz fotografować n.p. zwierzątka (lub sąsiadki :) ) pozostając niezauważonym, ale dobry krótki to podstawa.

Ja wybierałbym tak (w zależności od posiadanych środków).

1. 14-54 + 40-150 (starszy, jaśniejszy)
2. 14-54 + 70-300
2. 14-54 + 50-200
3. 12-60 SWD + 50-200 SWD + EC14

Pozdrawiam !

elminho
13.02.08, 17:37
sam niedawno kupiłem e-510 w dual kicie (tylko, ze tele kupilem to jasniejsze, 3,5-4,5) i musze powiedziec, ze jak to kity - oba maja swoje wady: 14-42 ma plastikowy bagnet i jest raczej ciemny (wraz ze wzrostem ogniskowej coraz ciemniejszy), 40-150 to lepszy obiektyw, ale jak dla mnie pokaźnie aberruje na długim końcu ogniskowej i ma w tym miejscu raczej słabą rozdzielczość. Także gdybym teraz wybierał, olałbym kit i kupił zachwalane 14-54, który dobrze spisuje się i w widoczkach i w portretach.
W miarę możliwości i chęci będziesz mógł dozbierać na lepsze tele.

czmielek
13.02.08, 17:58
Sam co prawda mam kity ale jakbym teraz kupował to wziąłbym jeden a lepszy niż dwa kitowe. o sprzedaży kita w przyzwoitej cenie można raczej zapomnieć więć weź jeden a dobry najwyżej go sprzedaż prawie nic nie tracąc

ksb
13.02.08, 18:06
kup sobie adapter m42 i pobaw sie analogami:)))
będziesz miał szkła po 100 zł :)))

Felipe
14.02.08, 15:59
Połasiłem się na podwójny kit z E510, ale teraz żałuję. 40-150 jest niezły i dla mnie wystarczający (szczególnie biorąc pod uwagę cenę), ale brakuje mi uniwersalnego krótkiego obiektywu o dobrej ostrości i jasności jakim jest 14-54. W późniejszym czasie można rozważyć dokupienie 70-300 jeśli chcesz fotografować n.p. zwierzątka (lub sąsiadki :) ) pozostając niezauważonym, ale dobry krótki to podstawa.

Ja wybierałbym tak (w zależności od posiadanych środków).

1. 14-54 + 40-150 (starszy, jaśniejszy)
2. 14-54 + 70-300
2. 14-54 + 50-200
3. 12-60 SWD + 50-200 SWD + EC14

Pozdrawiam !

dzięki za te podsumowanko, ale mam tu kolejne pytania:
14-54 należy do tej serii jaśniejszych obiektywów, a 70-300 ma 1:4.0-5.6. Czy to może w dużej mierze rzutować na jakość późniejszych zdjęć czy będzie wystarczająco?
Atrakcyjny jest też obiektyw 18-180 1:3.5-6.3, ze względu na swoją uniwersalność, jednakże mówi się także, że takie obiektywy nie mają takich właściwości jak normalny bliski i tele, mimo że pokrywa jego zakres ogniskowych. Jeśli ktoś coś wie na ten temat to proszę o opinię ;)

kowal73
14.02.08, 16:49
obiektyw 70-300 może rzutować na jakość zdjęć!!! Zdjęcia możesz robić poruszone!!! Kup 40-150 na początek a jak nauczysz się posługiwać tym obiektywem i dojrzejesz że brakuje Ci ogniskowej to wymienisz. Na początek bym się nie pchał

tank_driver
14.02.08, 16:50
Nie pakuj się w 18-180, bo zrobisz małpkę z lustrzanki :) Pół żartem, ale: obiektywy o tak szerokim zakresie ogniskowych lubią zniekształcać obraz, 18-180 nie jest wyjątkiem, było o tym na forum.
Co do tele: MZ z E510, gdzie masz stabilizację matrycy,40-150 lub jeszcze lepiej 70-300 w zastosowaniach amatorskich w zupełności wystarcza. Chyba że chcesz polować na zwierzątka na poważnie, lub robić zdjęcia sportowcom > tutaj im jaśniejszy, tym lepiej (łatwiej złapać ostrość oraz można używać krótszych czasów), ale też drożej. Najlepiej pooglądaj możliwości danych szkiełek w E-system / obiektywy-kompendium. Zauważ, że ważniejszy jest kręcący szkiełkiem niż sam obiekt kręcenia :) Ogólnie, dobrze trafiłeś, bo nawet najtańsze ZD to i tak (w porównaniu do konkurencji w podobnym zakresie cenowym) bardzo porządne szkiełka.

Bierz 14-54, później myśl dalej. 18-180 jak dla mnie odpada.

EDIT: dopiszę po Kovalu > racja, przy 70-300 (140-600 po przeliczeniu) to niemal pewna konieczność dokupienia (i używania) statywu.

zibi1303
14.02.08, 17:20
Zgadzam się z przedmówcą.. bierz 14-45 jak możesz. Jeśli nie to sie mówi trudno i bierze kita :)

Warmik
14.02.08, 17:24
obiektyw 70-300 może rzutować na jakość zdjęć!!! Zdjęcia możesz robić poruszone!!! Kup 40-150 na początek a jak nauczysz się posługiwać tym obiektywem i dojrzejesz że brakuje Ci ogniskowej to wymienisz. Na początek bym się nie pchał
jeżeli nie będzie umiał robić nieporuszonych na 300 to będzie sobie ustawiać 150, bez kombinowania nowych obiektywów gdy nagle się okaże za krótko, a do tego w 70-300 będzie mieć przy 150 jaśniej niż w 40-150 ;)

kowal73
14.02.08, 18:29
obiektyw 70-300 może rzutować na jakość zdjęć!!! Zdjęcia możesz robić poruszone!!! Kup 40-150 na początek a jak nauczysz się posługiwać tym obiektywem i dojrzejesz że brakuje Ci ogniskowej to wymienisz. Na początek bym się nie pchał
jeżeli nie będzie umiał robić nieporuszonych na 300 to będzie sobie ustawiać 150, bez kombinowania nowych obiektywów gdy nagle się okaże za krótko, a do tego w 70-300 będzie mieć przy 150 jaśniej niż w 40-150 ;)
a jak będzie robił poruszone na 300? kupi kita za 400zł i poeksperymentuje jak mu braknie ogniskowej to sprzeda kita i dokupi 70-300. 40-150 nadaje się świetnie do portretów i dla początkującego amatora (który stawia pierwsze kroki) może mieć więcej zastosowań niż 70-300

salvadhor
14.02.08, 18:58
Początkującym zawsze będę polecał dwa kitowce (14-42 i 40-150) - po jakimś czasie pozwalają zorientować się w 'kategorii' w jakiej się najlepiej posiadacz czuje (makro? portret? tele?). I dalej odpowiednio dostosować ew. rozwój szkieł.
Zakup 14-54 też jest niezłym rozwiązaniem, ale po jakimś czasie będzie ciągnęło do zakupu tele, a co, gdy się okaże, że niepotrzebnie?

MicSzu
14.02.08, 19:06
Początkującym zawsze będę polecał dwa kitowce (14-42 i 40-150) - po jakimś czasie pozwalają zorientować się w 'kategorii' w jakiej się najlepiej posiadacz czuje (makro? portret? tele?). I dalej odpowiednio dostosować ew. rozwój szkieł.
Zakup 14-54 też jest niezłym rozwiązaniem, ale po jakimś czasie będzie ciągnęło do zakupu tele, a co, gdy się okaże, że niepotrzebnie?

A gdy się okaże, że niepotrzebnie to mówi się ''od przybytku głowa nie boli'' ;)

Felipe
14.02.08, 19:24
Początkującym zawsze będę polecał dwa kitowce (14-42 i 40-150) - po jakimś czasie pozwalają zorientować się w 'kategorii' w jakiej się najlepiej posiadacz czuje (makro? portret? tele?). I dalej odpowiednio dostosować ew. rozwój szkieł.
Zakup 14-54 też jest niezłym rozwiązaniem, ale po jakimś czasie będzie ciągnęło do zakupu tele, a co, gdy się okaże, że niepotrzebnie?

A gdy się okaże, że niepotrzebnie to mówi się ''od przybytku głowa nie boli'' ;)


MicSzu- może i racja, że od przybytku głowa nie boli, ale lepiej dokonać przemyślanego zakupu niż potem biegać od sklepu do sklepu ;)

Wszyscy zachwalają 40-150 tyle,że starszy. Jaka jest różnica między starszym a nowszym?

asfoto_p
14.02.08, 19:26
Wszyscy zachwalają 40-150 tyle,że starszy. Jaka jest różnica między starszym a nowszym?

Starszy jest nieco jaśniejszy i podobno lepsza optyka. ;)

Mirek54
14.02.08, 19:29
Tylko tyle lepszy,ze jasniejszy.W calej reszcie jest gorszy.

asfoto_p
14.02.08, 19:32
Tylko tyle lepszy,ze jasniejszy.W calej reszcie jest gorszy.

Sam nie mam ale słyszałem inne opinie. Użytkownicy raczej go chwalą min. za to że jasny, lepsza jakość optyki, metalowy bagnet mocowania itp.

epicure
14.02.08, 19:49
Optycznie na pewno nie jest lepszy - co najwyżej taki sam. Jego zaletą jest to, że jest solidniej wykonany i jaśniejszy. Niestety też większy.

Mirek54
14.02.08, 19:50
Nowy jest mniejszy,lzejszy i deko ciemniejszy.Wg testow optyka jest lepsza i mniej klamie.Bagnet jast plastikowy,co nie znaczy ,ze gorszy.Nowy nie kreci mordka,co przy polarze ma chyba znaczenie.Ostrosc juz od 0,9.
Stary jest ciezszy deko jasniejszy.Wg testow optyka gorsza.Bagnet metalowy.Kreci mordka co przy polarze troche nie bardzo(inne tez)Ostrosc od 1,5m-czasem zlosci.
Nowy jest troche tanszy.

Felipe
14.02.08, 21:27
Nowy jest mniejszy,lzejszy i deko ciemniejszy.Wg testow optyka jest lepsza i mniej klamie.Bagnet jast plastikowy,co nie znaczy ,ze gorszy.Nowy nie kreci mordka,co przy polarze ma chyba znaczenie.Ostrosc juz od 0,9.
Stary jest ciezszy deko jasniejszy.Wg testow optyka gorsza.Bagnet metalowy.Kreci mordka co przy polarze troche nie bardzo(inne tez)Ostrosc od 1,5m-czasem zlosci.
Nowy jest troche tanszy.

z tego co mówisz lucca wynika, że lepiej mimo wszystko nowszy zakupić. jak za ciemno będzie to chyba można się pobawić w photoshopie ;)

lolo23
16.02.08, 22:55
a co myślicie o heliosie 44m- 4 jako portretówce? i troszkę z innej beczki - jaka wadę wzroku maksymalnie pokrywa korekcja w wizjerze? i czy w liveview widać zmiany autofocus (to mogę doczytać ale chcę mieć pewność). Pytam(o lv) bo dziś bylem w sklepie macałem aparat i sie troszkę zawiodłem(pewnie nie doczytałem czegoś)...

domadm
16.02.08, 23:05
Ja też polecam ci ten zestaw:
2. 14-54 + 70-300

Kupiłem E-510 w dual kicie, oba szkiełka w końcu sprzedałem za 700 zł a zamiast tego mam powyższy zestaw (używka + nowy). I to jest to co mi pasi. Co nie znaczy oczywiście że Tobie też będzie, ale to praktyczny zestaw i gabaryty ma znośne.

Pamiętaj tylko (!), że jeśli kupisz 14-54 to jest on trochę dłuższy niż 14-45, i nie da się robić fotek na E-510 z wbudowaną lampą, po prostu przysłania błysk i dół zdjęcia jest do obcięcia.
Tak więc jeśli 14-54 do E-510 - konieczny jest zakup lampy błyskowej (podobno teraz jakiś fajny Metz jest do wyrwania za sensowne pieniądze, FL-36 też mają niezłe ceny).

Pozdrawiam

dziekan
17.02.08, 00:11
Ja też polecam ci ten zestaw:
2. 14-54 + 70-300

Kupiłem E-510 w dual kicie, oba szkiełka w końcu sprzedałem za 700 zł a zamiast tego mam powyższy zestaw (używka + nowy). I to jest to co mi pasi. Co nie znaczy oczywiście że Tobie też będzie, ale to praktyczny zestaw i gabaryty ma znośne.

Pamiętaj tylko (!), że jeśli kupisz 14-54 to jest on trochę dłuższy niż 14-45, i nie da się robić fotek na E-510 z wbudowaną lampą, po prostu przysłania błysk i dół zdjęcia jest do obcięcia.
Tak więc jeśli 14-54 do E-510 - konieczny jest zakup lampy błyskowej (podobno teraz jakiś fajny Metz jest do wyrwania za sensowne pieniądze, FL-36 też mają niezłe ceny).

Pozdrawiam

podpisuje sie w 100%

Mirek54
17.02.08, 00:29
No ja troche inaczej mysle.Jesli 14-54 to do tego E 1 lub E 3,dlugiego cos do tego to 50-200,jak jeszcze dluzej to juz duuuza kasa.To zestaw zawodowy,a wiadomo,ze zawodowiec na fotach zarabia.Wiec potrzebny mu sprzet co dziala w kazdych warunkach.Co mi po szczelnym obiektywie jak puszka przemaka.E 510 to puszka amatorska i 14-42 plus 40-150 ewentualnie 70-300 w zupelnosci wystarcza.

rah
17.02.08, 01:44
Ja mam E-410 z 14-54 i nie uważam, że to zbędne. Mam wszystko na raz i szeroki kąt i krótki zoom, no i obiektyw naprawdę całkiem dobry do portretów, czyli obiektyw bardzo uniwersalny i nie można zapomnieć o podstawowej zalecie, czyli zdecydowanie szybszym ostrzeniu przy słabym świetle. Z 14-42 przy portretach to już klops, trzeba przekładać dłuższy 40-150. Co by nie planować później to 14-54 na pewno się zostawi. Jeśli chodzi o długi zoom to trudno powiedzieć, czy 40-150 będzie zadowalający, ale jest tani i przy kicie dokłada się za niego kilka stówek, a zakup 70-300 to już wydatek ok. 1300 zł, a nie wiadomo, czy rzeczywiście niezbędny. Na zakup jasnego 50-200 powinien się decydować ktoś o już sprecyzowanych wymaganiach, chyba, że ma się sporo kasy i żadnych ograniczeń finansowych, wtedy mozna sobie na wszystko pozwolić.

rocco
17.02.08, 10:39
14-54 kosztuje dzis stosunkowo nieduże pieniadzę w odniesieniu do swojej jakosci, można go kupić już od 1800 zlotych z dwuletnia gwarancją: http://www.skapiec.pl/site/cat/47/comp/84483 a z importu prywatnego jeszcze taniej.
Zainwestowanie w niego zawsze bedzie dobrym pomyslem, puszkę można zmienić a szklo zostanie. Używałem tego szkła a E-510 i to, co bylo dla mnie rewelacyjne, to właśnie szybkość ostrzenia. Kit ostrzył nieporównywalnie wolniej.
Za to 70-300 do E-510 polecalbym mniej. Dośc wolno osrzy i tak szczerze powiedziawszy, te 300mm używa się sporadycznie. Chyba, ze ktoś często poluje na ptaszki i sarenki to wtedy ma sens.
Kit 40-150, nowszy i trochę ciemniejszy, ostrzy o wiele szybciej i precyzyjniej i jego właśnie polecałbym do E-510. 150mm czyli 300 po cropie wystarczalo mi w zupelności.
Starsze 40-150 jest nieco jaśniejsze ale i dużo wolniejsze, Wigoru nabrało dopiero z E-3, z E-510 lepiej spisuje sie nowszy.

Piotr_0602
21.02.08, 18:06
przede wszystkim 14-54, nowy, używany, wszysto jedno
potem (nie wiem jakie zdjęcia robisz, ale w większości przypadków się sprawdza) lampa zewnętrzna: Fl-36 (tanio, a używana jeszcze taniej), FL-50 (moc, ale drożej) lub Metz
lampa przyda się bardzej niż 40-150, bo 14-54 większości starczy w 90% przypadków, a lampa umożliwi ładne fotki w pomieszczeniach

a potem, jak już się otrzaskasz, coś tam nauczysz, coś tam przeczytasz o ekspozycji,
to wybierzesz świadomie, czy chcesz może tele 40-150, czy może dłuższe 70-300, czy może coś szerszego 11-22, czy może makro 35 czy 50, a może jasną portretówkę (makro przy okazji) 50, a może kiedyś sypnie kasą i kupisz tele 50-200...

14-54 załatwi na początek większość potrzeb
a lampa umożliwi zdjęcia we wnętrzach
a za pół roku sam będziesz wiedział co chcesz, bez pytania na forum...

johny1002
21.02.08, 22:36
jaki obiektyw przy e-510 ma najszybszy AF?

Piotr_0602
21.02.08, 23:06
najszybszy? nie licząc wersji SWD 12-60 i 50-200, to będzie chyba 35-100, Leica 25mm f/1.4 też podobno wolna nie jest
a w cenach dla ludzi 14-54, 11-22, Sigma 30 f/1.4 (silnik ultradźwiękowy)...

domadm
21.02.08, 23:48
Tak się przy okazji zastanawiam skąd taka różnica w szybkości ostrzenia pomiędzy E-510 a E3? Rozumiem, że w założeniu producenta tak ma być, ale chodzi mi o rzeczywiste powody: czy to jest zróżnicowane programowo (czy E3 ma inne algorytmy ostrzenia), czy może wydajniejsze układy które lepiej sobie z tym radzą?

dziekan
21.02.08, 23:53
jaki obiektyw przy e-510 ma najszybszy AF?

mam ZD 14-54 i z E-510 jest dużo lepiej niż w E-500 moim zdaniem, jak brakuje światła czasami zdarzy się zawieszka...
Zważywszy na ceny 12-60 nic lepszego i bardziej uniwersalnego nie znajdziesz jak zd 14-54 pod E-510

festin
22.02.08, 01:36
Tak z ciekawości popatrzyłem na aktualne ceny w sklepie gdzie kupiłem swojego e-510 z DK.

e-510 ... 1849
e-510 + 14-42 ... 2139
e-510 + 14-42 + 40-150 ... 2425
14-54 ... 1899

czyli kupując DK dostajesz dwa małe, lekkie i przede wszystkim dobre optycznie zoomy, pokrywające zakres ogniskowych (w przeliczeniu )od 28 do 300 mm za niecałe 600 PLN.
IMHO nie ma się nad czym zastanawiać. :-)
Kup na początek DK, zaoszczędzone pieniądze wydaj na lampę, statyw, zapasowy akumulator dobrą torbę itp.
Po pewnym czasie sam na własnej skórze odczujesz czy 14-54 to to czego Ci brakuje ( a nie np. 50 lub 11-22 )

wujek.samo.h
24.02.08, 16:28
Ujmę to tak. Walory ZD 14-54 przekonaly mnie do e systemu i dzięki temu mam Olka 510 ze wspomnianym szkłem, a nie D80 z kitem (cena podobna). Uważam, że jeżeli jesteś zdecydowany i pewny, na to że przygoda z fotografią nie minie Ci wraz z nastaniem jesieni - bierz ZD 14-54. Jeśli zaś sie wahasz i nie wiesz jak długo Cię to wciągnie - Dual kit, jest tańszy i bardziej wszechstronny.

Ja osobiście zaliczam się do tych którzy wolą mieć lepsze szkło, a mniej zaawansowane body, niż full-wypas sprzęt z przyklejonym słoikiem po dżemie.

Dlatego przekonywałbym do ZD 14-54.

Zalety (wraz z 510tką):
- Jakość wykonania.
- Jakość oddania barw
- Jakość ostrości
- Jakość AF (miałem okazję porównać kit 14-42 i mój 14-54 w pół-ciemnym korytarzu-niestety kit przegrał z kretesem).

Wady:
- Cena
- Wyważenie - z 510tką aparat ciągnie w stronę obiektywu.
- Współpraca szerokiego konta z wbudowaną lampą - w przedziale 14-25 mm na dole fotografii pojawia się półkolisty cień-to światło flasha "zahacza" o obiektyw.

johny1002
24.02.08, 17:47
czyli z tego co tu piszecie wychodzi na to ze trzeba zbierac kase na 14-54 do 510:)

Piotr_0602
25.02.08, 00:42
14-54 po prostu zakresem załatwia wielu osobom 90% tematów
jest wystarczająco szybki (z E3 to już błyskawiczny), całkiem jasny, uszczelniany, gabarytowo (jak na te przysłony i zakres ogniskowych) nieduży, po prostu miód, malina...
i nie jest drogi (jak na to co oferuje) bo używane można już w świetnym stanie zdobyć za ok. 1400 zł
14-54 jest najmniej ryzykowny po prostu, bo na pewno się przyda. I od razu skacze się na średnią półkę.

70-300 to już długa ogniskowa (180-600) więc do specjalnych zastosowań
tu nawet stabilizacja całkiem nie pomoże i będzie potrzebny statyw

40-150 to naturalne uzupełnienie 14-54 (14-42, 14-45), przydatne ogniskowe, razem tworzą świetny tandem. Obiektyw jest tani a (jak na swą cenę) bardzo przyzwoity. Starsza wersja solidniejsza, jaśniejsza i metalowy bagnet, nowsza lżejsza, ale całkiem plastikowa i ciemniejsza, choć wsadzili tam chyba szkiełka ED.

budżetowe kity (14-45 czy lepszy optycznie choć gorszy w wykonaniu 14-42) są tanie jak barszcz, a całkiem, całkiem przywoite. można nimi robić dobre zdjęcia i po otrzaskaniu się stwierdzić, co naprawdę by nam się przydało. A wtedy być może akrat 14-54 nie byłoby tak potrzebne jak inne ogniskowe? Ja mam obecnie 11-22 i 14-54 i znacznie częściej zakładam ten pierwszy. W pomieszczeniach obejmuje większą przestrzeń i jest mi bardziej użyteczny, a zakres częściowo się pokrywa i sięga prawie użytecznego standardu (ekwiwalent 44mm na długim końcu). We mieszkaniach, małych pomieszeniach w ogóle nie zakładam 14-54. A jak chcę okolic 50mm (ekw. 100mm, głównie portrecik) to zakładam ZD50, który jest 1,5EV jaśniejszy niż 14-54 na tej ogniskowej no i optycznie sporo lepszy. Na dodatek daje zawsze jeszcze możliwości makro. Gdyby tylko miał szybkość 14-54... Dopiero z E3 nabiera on skrzydeł i znika mu wada wolnego AF. I ZD50 ma świetne rozmiary - jest malutki.
Tak więc faktycznie 14-54 rzadziej używam, chyba że idę na spacer i zabieram tylko jeden obiektyw, to ten jest najbardziej uniwersalny (choć czasem szkoda szerszego kąta). Optymalne byłby dla mnie zestaw 11-22 oraz 35-100, tylko ten drugi w 4/3 występuje tylko w wersji f/2, jest olbrzymi i kosztuje krocie. Gdyby tak było to samo w wersji f/2.8...

Tak więc nie zawsze 14-54 jest najlepszą opcją dla każdego, choć dla wielu rzeczywiście jest najlepszym zakupem. Sam musisz zdecydować...

Felipe
25.02.08, 14:13
dzięki wszystkim za rady, na prawdę pomocne :)
ale mam takie pytanie-nie chciałbym nikogo zdenerwować,że cały czas kombinuję-ale bardzo możliwe, że będę miał możliwość (nic pewnego,ale 65% bym powiedzial)kupienia sprzętu w Hong Kongu bądź w USA. Gdyby mi się udało to zawsze można kupić coś lepszego bo tam jest oczywiście taniej. Dlatego mam wątpliwości , czy jeżeli nadarzy się taka sytuacja to brać E3 (bardzo mi się podoba w przeciwieństwie do Nikona D200) czy może Sony alpha 700 lub może jeszcze coś innego?
Co o tym myślicie?

zibi1303
25.02.08, 14:18
Jak Cię stać to bierz E-3, albo za tę kasę kup lepsze obiektywy... ;)
ZD50 F2.0 i ZD 50-200 ;)
Szybkość E-3 i jakość jest taka że sie zakochasz od pierwszego macania :)

Felipe
25.02.08, 16:20
zakochany już jestem, chociaż macania jeszcze nie było ;p

Piotr_0602
25.02.08, 16:54
Jeśli kupujesz w Hong Kongu, w USA czy gdzieś poza UE, to Olek będzie bezpiecznym zakupem. W ewentualnych sprawach gwarancyjnych serwis Olka ma dobre podejście do klienta, czasem nawet naprawia poza gwarancją, a na pewno masz przynajmniej roczną gwarancję. Poza tym Olek (w przeciwieństwie np. do Canona) chwalony jest za bezawaryjność, więc mniejsza szansa że kupiony na dalekim wschodzie aparat zepsuje się w kraju.

Gdybyś miał szanse nabyć E3 tanio, to czemu nie. Aparat świetny. AF śmiga, obudowa super solidna, odchylany LCD świetny, wizjer ogromny. Tyle że za kilka (3-5?) lat będzie tyle warty, co dziś E1, a dobre szkiełka trzymają lepiej wartość.

Jeśli masz szansę na Hong Kong, to może pomyśl o świetnym, uniwersalnym Zuiko 50-200 (z SWD lub bez)? A może nawet ewenement w cyfrowym świecie Zuiko 7-14?

Felipe
29.02.08, 19:16
Myślę, że mam już ostatnie wątpliwości do rozwiązania.
Którą kartę pamięci najlepiej wybrać do oliego- oczywiście mam na myśli karty CF i XD (jeżeli nic nie pomyliłem) oraz pytanie kolejne-filtry. Moja wiedza jest tutaj niezwykle skromna. Z tego co mi wiadomo to warto sie zaopatrzyć w UV i myślałem tez o polaryzacyjnym(nie wiem tylko o co chodzi- bo jest kołowy i liniowy-będę wdzięczny jak ktoś mi wyjaśni :) )

dog_master
29.02.08, 19:56
Wyjasni ci to.. wyszukiwarka... Bylo miljony [M.] razy... Podpowiem frazy "jaka karta" "xd" "jaki filtr" etc...

eljot
29.02.08, 20:03
Myślę, że mam już ostatnie wątpliwości do rozwiązania.
Którą kartę pamięci najlepiej wybrać do oliego- oczywiście mam na myśli karty CF i XD (jeżeli nic nie pomyliłem) oraz pytanie kolejne-filtry. Moja wiedza jest tutaj niezwykle skromna. Z tego co mi wiadomo to warto sie zaopatrzyć w UV i myślałem tez o polaryzacyjnym(nie wiem tylko o co chodzi- bo jest kołowy i liniowy-będę wdzięczny jak ktoś mi wyjaśni :) )
Kartę xD sobie daruj. jest wolna i szkoda na nią pieniędzy. Najlepiej kup CF: SanDisc III extreme, Pretex x 133, Lexar x 133, może Kingston x 133 - 2 lub 4 GB pojemności.

Piotr_0602
29.02.08, 21:51
Szybkość E-3 i jakość jest taka że sie zakochasz od pierwszego macania :)

Święte słowa...
i to niezależnie co podepniesz, niekoniecznie SWD,
nawet 40-150 czy 50 PRZYŚPIESZAJĄ NIESAMOWICIE

Felipe
1.03.08, 13:36
szukałem sensownych wiadomości na temat filtrów i tylko się utwierdziłem w tym że kupię UV i polaryzacyjny, ale może ktoś może coś polecić, coś co używa i jest zadowolony :)

lolo23
2.03.08, 22:10
Ja mam pytanko następujące: czy warto wziąć Sigmę AF 55-200 mm f/4,0-5,6 DC 3/4 zamiast kitowego 40-150? I czy ten obiektyw jest w ogóle godny uwagi? Cenowo wypada podobnie więc zacząłem się zastanawiać.

Goorolx
12.07.08, 02:58
Witam i odswiezam watek!
jestem nowy na forum i zielony jak szczypiorek jezeli chodzi o lustrzanki cyfrowe. Mam zamiar nabyc e-510 i teraz wacham sie nad obiektywami. Zastanawiam sie jak spasuje do 510-tki ZD 12-60 SWD, czy niebedzie zbyt duzy i ciezki do tego body? Sprzet raczej do nauki zabawy w fotografie, bedzie noszony w gory bardzo czesto, dlatego chce miec obiektyw ktory da szerokie pole widzenia, a gdy jakas "kozicka" nagle wyskoczy to pozwoli na przyzwoite zblizenie na jej jagody:)

To bylby moj 3 olek, mam c765 (leciwy troche), FE-340 (nosze ciagle w kieszeni), teraz czas na cos powazniejszego.

pozdr.

grizz
12.07.08, 06:24
W góry 12-60 to kapitalny wybór. Nie będzie do tego body zły.

Goorolx
12.07.08, 18:06
No to biore:)
glupot sie naczytalem po roznych dziwnych miejscach w internecie, o balansie aparatu itp. ale chyba to miedzy bajki wsadze.
pozdr

WildLight
14.07.08, 23:31
Mam zamiar nabyc e-510 i teraz wacham sie nad obiektywami. Zastanawiam sie jak spasuje do 510-tki ZD 12-60 SWD, czy niebedzie zbyt duzy i ciezki do tego body? Sprzet raczej do nauki zabawy w fotografie, bedzie noszony w gory bardzo czesto, dlatego chce miec obiektyw ktory da szerokie pole widzenia, a gdy jakas "kozicka" nagle wyskoczy to pozwoli na przyzwoite zblizenie na jej jagody:)


Troche ciezko i leci aparat do przodu. Ale to kwestia przyzwyczajenia. Zestaw super sam mam i jestem bardzo zadowolony. Szeroki kat jest fajny 84 stopnie, natomiast na jagody to sie srednio nastawiaj ;)

boomer
15.07.08, 22:42
7-14 :) tylko ta cena...
Wiekszosc puszek chyba poleci do przodu z tym szklem (albo 14-54), wazy to faktycznie swoje ale to ma tez swoje plusy - moim zdaniem przez to aparat stabilniej w dloniach lezy :) ewentualnie zakup sobie pasek na nadgarstek :)

dog_master
15.07.08, 23:32
Jakby wszyscy patrzyli, czy im aparat leci do przodu, to nikt by nie kupowal 50-200 / 35-100 / etc ;) I co z tgo, ze troche przewaza - rece nie sa z papieru ;) Chociaz z najwiekszymi 90-250 i 300 to juz jest dla mnie przesada, ale 35-100 sie dobrze [z E-3 ;)] trzyma :) Nawet az za dobrze... :roll:

boomer
15.07.08, 23:37
dobrze prawi :) :) :)