Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Obiektyw do fotografii sportowej w halach sportowych.



KOMBA
2.03.16, 12:50
Witam. Od niedawna jestem posiadaczem aparatu olympus om-d e-m10 wraz z kitowym obiektywem. Jako że zaczynam przygodę z fografią to fotki rodzinne i ze spacerów tym zestawem powoduja u mnie wzwód w porównaniu z fotkami z mojego wyslużonego już nikona AW100. Można więc uznać że na automacie radzę sobie tym aparacikiem doskonale. Albo on sobie radzi ze mną i moimi fotograficznymi ulomnościami. :mrgreen::mrgreen::mrgreen: Ale do brzegu. Przechodzę tu po pomoc. Jako że mój syn radzi sobie całkiem nieźle na arenie zwanej piłką nożną bardzo często zdarza mi się przebywać w halach sportowych i mam wtedy nieodpartą pokusę uwiecznić niektóre z akcji mojego syna. Ostatnio natrzaskalem fotek ze ho ho ale na szczęście bateria mnie zatrzymala. :mrgreen::mrgreen::mrgreen: Fotki z kita jako że światełko w halach słabe wychodzą mało satysfakcjonujace. I teraz moja prośba o poradę w związku ze budżet jest mocno nadwyrężony kupnem w/w aparacika chciałbym, póki co, tanim kosztem postarać się zakupić obiektyw m42 (w związku z przystępnym cenami) oraz konwerter żeby móc go zastosować do mojego oly. Co myślicie na ten temat? Jaki obiektyw byłby odpowiedni do tych warunków? Jakiego konwerter użyć? No i na jakich parametrach najlepiej pracować, tzn wiem ze nie ma złotego środka ale chociaż w przybliżeniu.

Z góry bardzo dziękuję. Mam nadzieję że znajdzie się jakaś rada i ze będę mógł tu później przedstawić moje doświadczenia z dobranym przy waszej pomocy zestawem.

szafir51
2.03.16, 13:20
https://forum.olympusclub.pl/content/715-Panasonic-Lumix-DMC-GX7-czy-nada-si%C4%99-na-siatk%C3%B3wk%C4%99

Jeżeli punkt, w którym chcesz łapać ostrość zdjęć jest przewidywalny (np. okolice pola karnego) to możesz brać manual, coś na M42 albo Olympus OM - 135/2.8 jest dość popularne, 135/3.5 też, chociaż przydałoby się coś dłuższego - taka 200/2.8 opisywana w linku wyżej byłaby super. Konwerter oczywiście mikro 4/3 --> bagnet obiektywu, który chcesz kupić, czyli np. m43-->M42 albo m43-->Olympus OM.
ISO na Auto, limit autoiso na 1600, tryb priorytetu czasu (S), pomiar światła centralny, format zapisu oczywiście RAW. Czasy 1/600 i krótsze. Tak ja bym ustawiał.

apz
2.03.16, 13:22
Witam. Od niedawna jestem posiadaczem aparatu olympus om-d e-m10 wraz z kitowym obiektywem. Jako że zaczynam przygodę z fografią to fotki rodzinne i ze spacerów tym zestawem powoduja u mnie wzwód w porównaniu z fotkami z mojego wyslużonego już nikona AW100. Można więc uznać że na automacie radzę sobie tym aparacikiem doskonale. Albo on sobie radzi ze mną i moimi fotograficznymi ulomnościami. :mrgreen::mrgreen::mrgreen: Ale do brzegu. Przechodzę tu po pomoc. Jako że mój syn radzi sobie całkiem nieźle na arenie zwanej piłką nożną bardzo często zdarza mi się przebywać w halach sportowych i mam wtedy nieodpartą pokusę uwiecznić niektóre z akcji mojego syna. Ostatnio natrzaskalem fotek ze ho ho ale na szczęście bateria mnie zatrzymala. :mrgreen::mrgreen::mrgreen: Fotki z kita jako że światełko w halach słabe wychodzą mało satysfakcjonujace. I teraz moja prośba o poradę w związku ze budżet jest mocno nadwyrężony kupnem w/w aparacika chciałbym, póki co, tanim kosztem postarać się zakupić obiektyw m42 (w związku z przystępnym cenami) oraz konwerter żeby móc go zastosować do mojego oly. Co myślicie na ten temat? Jaki obiektyw byłby odpowiedni do tych warunków? Jakiego konwerter użyć? No i na jakich parametrach najlepiej pracować, tzn wiem ze nie ma złotego środka ale chociaż w przybliżeniu.

Z góry bardzo dziękuję. Mam nadzieję że znajdzie się jakaś rada i ze będę mógł tu później przedstawić moje doświadczenia z dobranym przy waszej pomocy zestawem. Sądzę, że mZD 40-150f 2,8 i Lumix 35-100 f2,8 w zależności od rozmiarów tych hal były by najlepszym wyborem.

KOMBA
2.03.16, 13:33
Dziękuję bardzo za szybką i treściwą odpowiedź. Juz się zabieram za poszukiwania. Bardzo byłbym wdzięczny jeszcze o podanie jakiegoś sprawdzonego modelu konwertera. Biegałem trochę wokół tego tematu i pojawiły się jakieś hasła typu potwierdzanie ostrosci, ostrzenie w nieskończoność itp. a nie mam pojęcia co jest ważne i co spełni swoją rolę w moim aparaciku.

---------- Post dodany o 12:33 ---------- Poprzedni post był o 12:31 ----------


Sądzę, że mZD 40-150f 2,8 i Lumix 35-100 f2,8 w zależności od rozmiarów tych hal były by najlepszym wyborem.

Trochę przekracza mój budżecik. :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

wyszomir
2.03.16, 13:41
Sądzę, że mZD 40-150f 2,8 i Lumix 35-100 f2,8 w zależności od rozmiarów tych hal były by najlepszym wyborem.

Pod względem funkcjonalności masz 100% racji, ale biorąc pod uwagę, że pytający pisał o nadwyrężonym budżecie mam obawy, że oba te obiektywy będą zbyt drogie.

szafir51
2.03.16, 13:48
hmm, ja korzystałem z Panasonica 45-150 f/4-5.6 i da się. Jest dość ciemny na końcu więc zdjęcia robiłem na raczej wysokim ISO, ale da się. Tutaj rezultaty
https://forum.olympusclub.pl/threads/85995-szafirowym-szkłem/page21?p=1181053&viewfull=1#post1181053

używka to ok ~700 zł. Taniej wyjdzie Olympus 40-150/4-5.6 - ok. 400 zł, jakość pewnie podobna.

fret
2.03.16, 14:20
Koszykówka to nie kopanka, chyba, że syn jest bramkarzem :) Najtańsze rozwiązanie dające szansę na sensowne zdjęcia to używki C40D + 85/1,8.

Koriolan
2.03.16, 14:21
https://forum.olympusclub.pl/content/715-Panasonic-Lumix-DMC-GX7-czy-nada-si%C4%99-na-siatk%C3%B3wk%C4%99

Jeżeli punkt, w którym chcesz łapać ostrość zdjęć jest przewidywalny (np. okolice pola karnego) to możesz brać manual, coś na M42 albo Olympus OM - 135/2.8 jest dość popularne, 135/3.5 też, chociaż przydałoby się coś dłuższego - taka 200/2.8 opisywana w linku wyżej byłaby super. Konwerter oczywiście mikro 4/3 --> bagnet obiektywu, który chcesz kupić, czyli np. m43-->M42 albo m43-->Olympus OM.
ISO na Auto, limit autoiso na 1600, tryb priorytetu czasu (S), pomiar światła centralny, format zapisu oczywiście RAW. Czasy 1/600 i krótsze. Tak ja bym ustawiał.
1/600 przy ISO 1600 ? to już musi być sporo światła.
Trudno się zmieścic przy zdjęciach w halach oświetlonych do rangi ME- sprawdzałem przed chwilą w moim watku, gdzie mam zdjęcia z ostatnich mistrzostw w piłce ręcznej.

KOMBA
2.03.16, 14:36
Czyli istnieje jakaś szansa na dokompletowanie mojego Olka żeby potrzaskac fotki na hali ale nie sprzedawać auta i osiągnac lepsze rezultaty niż na kicie?

Koriolan
2.03.16, 15:56
Koszykówka to nie kopanka, chyba, że syn jest bramkarzem :) Najtańsze rozwiązanie dające szansę na sensowne zdjęcia to używki C40D + 85/1,8.
Jesli syn jest bramkarzem.
Bo uwierz mi, że kadry z obiektywu stałoogniskowego będą.. dośc monotonne.
Nie masz żadnej szansy na zoom nożny.

fret
2.03.16, 16:11
Ok, pisałem o minimalizacji kosztów i szansie na zdjęcia. Szansie jednak duuużo większej niż w bezlustrze za podobne pieniądze... No i przyjmijmy, że wystarczy jakość HD, dwukrotny zoom można sobie zrobić w komputerze.

Koriolan
2.03.16, 16:16
Jeśli nie zauważyłeś, to autor już ma korpus .
Kwestia jakie szkło do tego dobrać. A szansa na zdjęcia w sporej mierze zależy od miejscówki.
zakładam, że autor mówi o grze amatorskiej, więc zaczai się w jakimś miejscu tuz poza boiskiem.
Niestety nie wiadomo ile tam jest światła.
Ale kit 40-150 w takich warunkach powinien sobie poradzić, i będzie o wiele bardziej użyteczny niż stałka

aga_piet
2.03.16, 16:26
Hale do dziecięcej piłki nożnej są zazwyczaj mniejsze niż Ergo Arena ;) Robiłam sporo takich zdjęć kitem 40-150 jeszcze z dużym e-510 i zestaw dawał radę. OM-D e-m10 ma dużo większe możliwości jeśli chodzi o wysokie iso - powodzenia!

KOMBA
3.03.16, 07:54
Syn gra w polu i biega po hali jak oszalały co przy moich umiejętnościach fotograficznych skutkuje albo ciemnym zdjęciem albo synem w postaci smugi. Obiektyw który posiadam to Olympus 14-42 mm EZ. Nie wiem czy da się z tego coś wyciągnąć.

witwicky
3.03.16, 08:47
Mój syn też charata w gałę. Często na rożnych, słabo oświetlonych salach. Wszystko co robiłem na tychże było dłubane kitem mZD 40-150. Nie musisz sprzedawać auta by ten obiektyw kupić. Doopy nie rwie jak obiektywy klasy pro ale dla mnie zdjęcia są zadawalające. Ustawienia aparatu znajdziesz w exif zdjeć.
Druga sprawą jest robienie zdjeć seryjnych. Często cieżko trafić moment by chłopaki byli z piłka przy nodze. Jeśli ona ucieknie z kadru to będziesz miał zdjęcia tańczących chłopaków w strojach piłkarzy ;) :)
Tu przykłady sprzed kilku dni.


https://forum.olympusclub.pl/imgimported/2016/03/997fc9b332c4d7ec1163604872f3a2cc-1.jpg
źródło (http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160303/997fc9b332c4d7ec1163604872f3a2cc.jpg)


https://forum.olympusclub.pl/imgimported/2016/03/f82716670e166a97771ae8c909ee8e4d-1.jpg
źródło (http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160303/f82716670e166a97771ae8c909ee8e4d.jpg)

szafir51
3.03.16, 09:32
exify Ci zżarło

witwicky
3.03.16, 09:57
exify Ci zżarło
Dzięki, muszę wpisać z palca :-)
Obydwa zdjęcia maja te same parametry:

168615

KOMBA
3.03.16, 11:24
Taka jakość zdjęć by wywoływała u mnie ...........pozytywne emocje.:grin:

Czy jest możliwość uzyskania takowych przy pomocy adapteraa i obiektywu systemu m42?

ahutta
3.03.16, 12:03
Taka jakość zdjęć by wywoływała u mnie ...........pozytywne emocje.:grin:

Czy jest możliwość uzyskania takowych przy pomocy konwertera i obiektywu systemu m42?

Jest, tylko tu się będziesz musiał dodatkowo pogimnastykować, ponieważ brak Auto Focusa w przypadku obiektywów m42, spowoduje, że z punktem ostrości będziesz zgadywał.
Czyli zakładasz, że za 3s chłopaki będą mniej więcej w takiej odległości od Ciebie, ustawiasz i pstrykasz serię. Co jeśli źle przewidzisz? Chyba bym jednak kombinował w kierunku, obiektywów systemowych.
Poniżej masz moje próby, gdy pierwszy raz dostałem aparat m4/3 do potestowania. To było robione E-PM2 i kitowym 14-42. JPG-i są bez jakiejkolwiek obróbki, a poniżej masz jeszcze RAW-y. Przykładowo pierwsze zdjęcie wykonane z parametrami:
ISO1000
f5.6
1/160s
ogniskowa 24mm


Dziś bym to zupełnie inaczej ustawiał, ale cóż, od czegoś trzeba zacząć naukę. Zauważ, że możesz jeszcze próbować "eliminować" rozmycie zawodników, stosując tzw. panning, czyli w trakcie serii zdjęć śledzisz poruszających się piłkarzy. W tym momencie poruszają się obiekty, które fotografujesz, ale porusza się też (mniej więcej z podobną szybkością Twój aparat), więc masz sytuację jakbyś robił zdjęcie z okna autobusu osobom jadącym w drugim autobusie sąsiednim pasem w tym samym kierunku - będą ostre lub minimalnie poruszone, bo zarówno obiekt fotografowany, jaki aparat są względem siebie "nieruchome" (to tak łopatologicznie i w baaaardzo dużym uproszczeniu).

168619 168620 168621

168616
168617
168618


A tu masz pierwszą fotkę, po delikatnej obróbce:
168622

witwicky
3.03.16, 13:39
Taka jakość zdjęć by wywoływała u mnie ...........pozytywne emocje.:grin:

Czy jest możliwość uzyskania takowych przy pomocy konwertera i obiektywu systemu m42?
Teoretycznie tak. Domykasz przysłonę by zwiększyć głębię ostrości (by mieć większą szansę trafienia z ostrością) ale wtedy robi się ciemno. Konwerter zwiększa ją o tyle ile ma napisane "razy coś tam". Robiłem na pleśniakach i kliszowych aparatach i da się. Całe wieki tak się robiło. Tylko po co teraz tak się męczyć?
Mam pleśniaki OM-emowe, w miarę jasne, konwerter je przyciemnia. Cena dobrego pleśniaka to około 100 zł, konwerter drugie tyle. Dołóż 100 - 200 zyla i powinno się udać kupić 40-150.

---------- Post dodany o 12:39 ---------- Poprzedni post był o 12:35 ----------


Jest, tylko tu się będziesz musiał dodatkowo pogimnastykować, ponieważ brak Auto Focusa w przypadku obiektywów m42, spowoduje, że z punktem ostrości będziesz zgadywał.
Czyli zakładasz, że za 3s chłopaki będą mniej więcej w takiej odległości od Ciebie, ustawiasz i pstrykasz serię. Co jeśli źle przewidzisz? Chyba bym jednak kombinował w kierunku, obiektywów systemowych.
Poniżej masz moje próby, gdy pierwszy raz dostałem aparat m4/3 do potestowania. To było robione E-PM2 i kitowym 14-42. JPG-i są bez jakiejkolwiek obróbki, a poniżej masz jeszcze RAW-y. Przykładowo pierwsze zdjęcie wykonane z parametrami:
ISO1000
f5.6
1/160s
ogniskowa 24mm


Dziś bym to zupełnie inaczej ustawiał, ale cóż, od czegoś trzeba zacząć naukę. Zauważ, że możesz jeszcze próbować "eliminować" rozmycie zawodników, stosując tzw. panning, czyli w trakcie serii zdjęć śledzisz poruszających się piłkarzy. W tym momencie poruszają się obiekty, które fotografujesz, ale porusza się też (mniej więcej z podobną szybkością Twój aparat), więc masz sytuację jakbyś robił zdjęcie z okna autobusu osobom jadącym w drugim autobusie sąsiednim pasem w tym samym kierunku - będą ostre lub minimalnie poruszone, bo zarówno obiekt fotografowany, jaki aparat są względem siebie "nieruchome" (to tak łopatologicznie i w baaaardzo dużym uproszczeniu).


A tu masz pierwszą fotkę, po delikatnej obróbce:

Ahutta chopie, ale gość puchę ma, tylko nie ma co zapiąć. Swoją droga dobry pomysł z panoramowaniem. Przeważnie hale sportowe nie są zbyt duże, więc wydaje mi się że 14-42 da radę. Najwyżej lekki crop w granicach rozsądku.

szafir51
3.03.16, 13:40
ggolus
wydaje mi się, że KOMBA pisząc konwerter miał na myśli adapter m43-->m42, nie telekonwerter

witwicky
3.03.16, 13:49
ggolus
wydaje mi się, że KOMBA pisząc konwerter miał na myśli adapter m43-->m42, nie telekonwerter
Możliwe, nie pomyślałem o tym.

ahutta
3.03.16, 13:50
Ahutta chopie, ale gość puchę ma, tylko nie ma co zapiąć. Swoją droga dobry pomysł z panoramowaniem. Przeważnie hale sportowe nie są zbyt duże, więc wydaje mi się że 14-42 da radę. Najwyżej lekki crop w granicach rozsądku.

Grześ, ale przecie napisał, że ma z kitem, to mu podałem przykład, jak to wygląda na podobnym sprzęcie z kitem, który on na 99% ma u siebie :)
A to, że kombinuje z innym szkłem, to kwestia pierwszych rozczarowań z wyników. Tylko przy bardzo ograniczonym budżecie, to chyba lepiej zastanowić się nad zmianą ustawień i techniki przy tym co się ma, niż na siłę kombinować ze stałkami z innych systemów, przejściówkami itp.


Witam. Od niedawna jestem posiadaczem aparatu olympus om-d e-m10 wraz z kitowym obiektywem.

KOMBA
3.03.16, 15:41
ggolus
wydaje mi się, że KOMBA pisząc konwerter miał na myśli adapter m43-->m42, nie telekonwerter
Dokładnie. Już poprawione.

---------- Post dodany o 14:41 ---------- Poprzedni post był o 14:34 ----------

Bardzo Wam dziękuję za zaangażowanie i pomoc. Postanowiłem posłuchać waszych cennych rad i póki co szlifować umiejętności na kicie i gromadzić pieniążki na szkło systemowe.
Jeśli jeszcze ktoś mógłby mi zaproponować (o ile jakiś konkretny istnieje) poradnik/kompendium taki w pigułce które by mi lopatologicznie przybliżyło podstawy pstrykania fotencji to byłbym wdzięczny.

szafir51
3.03.16, 15:48
jako uzupełnienie książek i artykułów polecam ćwiczenia:
http://camerasim.com/apps/original-camerasim/web/
http://dofsimulator.net/pl/

apz
3.03.16, 15:56
Teoretycznie tak. Domykasz przysłonę by zwiększyć głębię ostrości (by mieć większą szansę trafienia z ostrością) ale wtedy robi się ciemno. Konwerter zwiększa ją o tyle ile ma napisane "razy coś tam". Robiłem na pleśniakach i kliszowych aparatach i da się. Całe wieki tak się robiło. Tylko po co teraz tak się męczyć?
Mam pleśniaki OM-emowe, w miarę jasne, konwerter je przyciemnia. Cena dobrego pleśniaka to około 100 zł, konwerter drugie tyle. Dołóż 100 - 200 zyla i powinno się udać kupić 40-150.

---------- Post dodany o 12:39 ---------- Poprzedni post był o 12:35 ----------


Ahutta chopie, ale gość puchę ma, tylko nie ma co zapiąć. Swoją droga dobry pomysł z panoramowaniem. Przeważnie hale sportowe nie są zbyt duże, więc wydaje mi się że 14-42 da radę. Najwyżej lekki crop w granicach rozsądku.

JAk nic nie ma poza kitem to ma jeszcze telekonwerter cyfrowy w aparacie, co pozwoli tego kita dwukrotnie wydłużyć kosztem wielkości obrazu rejestrowanego przez matrycę. Można by to też próbować wykorzystać

Kacpero_1
3.03.16, 16:46
jako uzupełnienie książek i artykułów polecam ćwiczenia:
http://camerasim.com/apps/original-camerasim/web/
http://dofsimulator.net/pl/

ten pierwszy link Super

And.N
3.03.16, 19:48
JAk nic nie ma poza kitem to ma jeszcze telekonwerter cyfrowy w aparacie, co pozwoli tego kita dwukrotnie wydłużyć kosztem wielkości obrazu rejestrowanego przez matrycę. Można by to też próbować wykorzystać
Zoomu cyfrowego bym nie polecał. To samo (a raczej lepiej) można zrobić w programie graficznym.

jck
3.03.16, 20:55
Zoomu cyfrowego bym nie polecał. To samo (a raczej lepiej) można zrobić w programie graficznym.
Ponieważ już Ci się zapomniało, a pisałem to onegdaj - to jeszcze raz.
Rozumiem, że "To samo (a raczej lepiej) można zrobić w programie graficznym" dotyczy obróbki RAW'a. Otóż zoom cyfrowy dotyczy tylko i wyłącznie jpg'a z puchy, a co za tym idzie to i tego co podglądasz podczas kadrowania zdjęcia - a to nawet bardziej niż pomaga. A matryca i tak zarejestruje całość z obiektywu mając w doopie zoomy cyfrowe.

And.N
3.03.16, 21:29
Ponieważ już Ci się zapomniało, a pisałem to onegdaj - to jeszcze raz.
Rozumiem, że "To samo (a raczej lepiej) można zrobić w programie graficznym" dotyczy obróbki RAW'a. Otóż zoom cyfrowy dotyczy tylko i wyłącznie jpg'a z puchy, a co za tym idzie to i tego co podglądasz podczas kadrowania zdjęcia - a to nawet bardziej niż pomaga. A matryca i tak zarejestruje całość z obiektywu mając w doopie zoomy cyfrowe.
Oj tam,"porządne" aparaty (mam na myśli lustrzanki) nie mają w ogóle takiego czegoś jak zoom cyfrowy. Zoom cyfrowy to "wynalazek" ery kompaktów. Odnośnie RAW, w Panasoniku jak jest włączona opcja RAW lub RAW+JPG nie ma możliwości użycia zoomu cyfrowego i bardzo dobrze. Nie raz już o tym pisałem, najlepiej wyłączyć i zapomnieć, że takie cuś jest w aparacie.
Jeśli już ktoś jest całkowitym laikiem w fotografii to może rzeczywiście takie "udogodnienie" się przydać.

jck
3.03.16, 22:45
Oj tam,"porządne" aparaty (mam na myśli lustrzanki) nie mają w ogóle takiego czegoś jak zoom cyfrowy. Zoom cyfrowy to "wynalazek" ery kompaktów. Odnośnie RAW, w Panasoniku jak jest włączona opcja RAW lub RAW+JPG nie ma możliwości użycia zoomu cyfrowego i bardzo dobrze. Nie raz już o tym pisałem, najlepiej wyłączyć i zapomnieć, że takie cuś jest w aparacie.
Jeśli już ktoś jest całkowitym laikiem w fotografii to może rzeczywiście takie "udogodnienie" się przydać.
Rozumiem! Masz porządne aparaty, same lustrzanki.

And.N
3.03.16, 22:47
Rozumiem! Masz porządne aparaty, same lustrzanki.
Grunt to coś sensownego napisać, dałbym plusa, ale system nie pozwala.