PDA

Zobacz pełną wersję : Olympus OM-1MD pomiar światła



KarolCooL_3D
9.05.12, 12:26
Witam wszystkich :) jestem zapalonym amatorem :) od jakiegoś czasu jestem szczęśliwym posiadaczem aparatu Olympus OM-1MD. Powoli zacząłem go "rozgryzać" lecz mam jedno nurtujące mnie pytanie:
Jak wygląda w tym aparacie pomiar światła?
Jak aparat "powie" mi że ma za mało światła lub za dużo?

Jeśli posiadacie ten aparat powiedzcie coś dodatkowo o nim.

Z góry dziękuję :) za odpowiedzi i pomoc :)

ajt
9.05.12, 13:06
Jakieś 10 lat temu miałem przez krótki czas OM-1. Z tego co pamiętam, to światłomierz włącza się taką dźwigienką po lewej, obok korbki zwijania. W wizjerze jest z boku wskazówka pomiędzy znaczkami + i -, zależnie od jej położenia wiadomo, czy jest za mało czy za dużo światła. Z tego co pamiętam, to do poprawnych wskazań potrzebna była bateria rtęciowa o napięciu dokładnie 1,35V. Były problemy z jej zdobyciem, były podobno jakieś zamienniki, ale nie udało mi się zdobyć, nie wiem jak teraz. M. in. z powodu braku tej baterii aparat sprzedałem :)

maciorra
9.05.12, 15:40
Co do działania światłomierza kolega powyżej zasadniczo wyczerpał temat;) Dodam tylko że OM-1 ma pomiar centralnie ważony.

Co do baterii to jest kilka wyjść: można albo kupić adapter i używać bateryjek srebrowych 1,5V, albo używać baterii cynkowo powietrznych 1,4V. Ja poszedłem ta drugą drogą - bateria starcza mi na ponad pół roku, pomiar jest idealny:) Niektórzy używają też po prostu baterii 1,5V i odpowiednio ustawiają ASA na światłomierzu, o ile pamiętam były jakieś tematy o bateriach na tym forum.

KarolCooL_3D
10.05.12, 17:27
dzięki :) bardzo pomogliście :) bo nie ogarniałem tego. Poszukam tych baterii 1.4v jak coś znajdę to od razu dam linka :)

maciorra
11.05.12, 10:52
Poszukam tych baterii 1.4v jak coś znajdę to od razu dam linka :)

Można je kupić u każdego zegarmistrza, tudzież w innych dobrze zaoptarzonych w baterie sklepach:)